< Till bloggens startsida

härliga lördag

Vaknade så tidigt idag, helt otroligt, när jag är ledig och allt. Men det är skönt, med två hela lediga dagar framför mig. I natt var det så kallt, men  nu känns det riktigt milt ute, säkert jätteskönt att åka skidor idag.

Vilken skillnad det är att bo i det här huset, det går inte ens att jämföra stämningen här och i det andra huset. Känns som att ha flyttat från ett ungdomshem fyllt med huliganer till ett vilohem för..såna som jag typ.

Häromdagen träffade jag en jättetrevlig sametjej som berättade hur mycket intressant som helst om samerna, renarna och hur allt fungerar. Skulle vara spännande att vara med när de åker runt och driver in sina renar som har en tendens att springa lite överallt.

Annars så är väl inte Jukkasjärvi the centre of action. Det finns ett Folkets hus (som ser igenbommat ut), det finns en hembygdsgård, och det finns en kyrka. Ja, och såklart ishotellet, men lokalborna verkar inte alltför förtjusta över att det springer massa utlänningar på ägorna. Känns litegrann som en kallare variant av Änlagård. Konstigt nog så älskar jag det! Inne på konsum sitter tanten i kassen och låtsas vara demostrativt upptagen fastän man är den enda kunden därinne (det är faktiskt väldigt viktigt att sortera tändsticksaskar!), jag tycker att det är lite rörande.

Igår var det action; det var en stor hundspanntävling som gick av stapeln. Tyvärr missade jag starten, men man hörde ett ihärdigt ylande av vovvar hela natten. Idag hoppas jag få se racet när de kommer tillbaks.

Igår ringe de från fjällstationen i Kebnekaise och undrade om jag fortfarande är intresserad av att jobb i receptionen där. Om jag får det jobbet så tar jag det. Tror att Kebnekaise har lite annan typ av personal om man säger så. I sådana fall skulle jag jobba mellan mitten av mars till maj, och sen juni till september. Vi skulle höras igen nästa vecka och då får jag besked. Vill, vill, vill, även om det inte är helt fel att vara här heller. Men känns som att om jag nu ändå kajkat sålångt norrut kan jag lika gärna utforska hela området.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback
RSS 2.0