< Till bloggens startsida

måndag

Måndag morgon, regn i luften och glåmiga, trötta ögon som undviker all kontakt med andra lika glåmiga, trötta ögon. Folk som stirrar tomt framför sig, ja hela tunnelbanevagnen bara sjuder av ren och skär måndagsångest. När den medvetne och "up to date"- törstande stockholmaren inte ens orkar bläddra i telefonen, ja då är det en riktigt sunkig, grå morgon. ( Jag som tänker att det är ju lite "tur" att det är dåligt väder när man ska jobba och allt, förhoppningsvis tajmar solen sina strålar tills jag är ledig).

Vi är verkligen så himla beroende av vädret; hade solen lyst på en klarblå himmel så hade färgglada kjolar lyst ikapp med glada stockholmsleenden. Men som sagt, den här morgonen kändes mer dyster än någonting annat med sin regntunga himmel och starka vindar som verkar vilja säga "- Gå och lägg dig igen, kryp ner under täcket och kolla en bra film tillsammans med en påse godis"

 Och gårdagen som var så fin med sin varma sol! Den skarpa kontrasten mellan väderväxlingarna gör det så uppenbart att vi är så påverkade av vädret.  

När jag var på Kebnekaise så tog alla vädrets växlingar mer med ro, man kan ändå inte påverka det. Men i Stockholm där de flesta sitter med sina iphones och appar och verkar tro att de kan styra det mesta i sin vardag, så verkar det bli en ännu större frustration när vädret inte är som vi planerat för.

När jag jobbade på Malta så frågade jag en kollega vad hon tyckte var utmärkande för oss svenskar och hon svarade "You guys are so amazingly obsessed with the weather, you talk about it all the time".  För henne var det helt oförståeligt eftersom Malta med sina 30 grader året om inte tycker det är så mycket att analysera.

 Annars är dagsformen helt ok, känner mig som en ganska glad skutt. Sitter i en stendöd reception och dricker te, ser hur parasollerna vajar i blåsten utanför och tycker det är en ganska mysig start på veckan ändå.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback
RSS 2.0