< Till bloggens startsida

Welcome to my Vila

Nu börjas det igen; julen. Jag vill inte. Som vanligt befinner jag mig inte i Sverige under denna ångestladdade helg, det blir jobb i stället. Kan sitta och gotta mig i alla feta julskinkor och hjärtattacker på aftonbladet.se. Tryggare att följa spektaklet på avstånd.
Här i Holland firar de inte jul, de har något som heter Sinterklaas, en barbarisk histora. Sinterklaas och hans negerslavar från Spanien springer runt och ger presenter till alla barn, i alla fall de som varit snälla.  ALLA ungar springer omkring svartmålade i ansiktet och de har konstiga kalaspuffbyxor på sig, det ser inte klokt ut.
I vilket fall, alla högtider som innebär förväntningar ger mig utslag. Röda stressblemmor, jättesexigt. Jag försöker att tänka att jag verklgien inte ska stressa upp mig, man behöver ju inte bry sig mer än man vill, eller hur? Men i slutändan så springer jag ändå omkring och jagar julklappar, skickar julkort och gör allt det där som man "borde". I år har jag verklgien bestämt mig- fuck tomten

                                     

Jag bor i centrala Amsterdam. Ovanför en holländs schlagerbar, och under 5 italienare. På 17 kvadrat. Jag har bott här ett år nu och folk brukar fråga mig varför jag inte flyttar eftersom det alltid är sådant oväsen. Jag tänkte på det de första 5 månaderna, men nu har jag liksom vant mig. Framförallt så bor jag centralt och som alla vet så är det läget som räknas. Typ. Att man sedan får betala med lomhördhet och hög hyra är liksom något man får räkna med.

Jag hoppas, hoppas, hoppas att jag får lön innan julhelgen. Eller rättare sagt, jag har räknat iskallt med det. Jag kommer inte att klara mig annars. 35 euro på kontot, känns som att det blir en riktig grötjul om inte pengarna kommer in.
Jag måste lära mig att inte spendera så jäkligt, men det är så svårt att låta bli. Det finns ju så mycket fint som man vill ha. Pengar gör en kanske inte lycklig, men att konsumera är kul. Tills om en vecka (om jag har tur) får jag drömma om att shoppa, tills dess, snålmaggan. Egentligen borde jag vara tacksam, läste jag på http://www.globalrichlist.com/ tillhör toppskiftet på denna jord, skulle antagligen vara världens bästa snattare om det inte vore så..suck.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback
RSS 2.0