< Till bloggens startsida

Pappa statens spritpengar- en tung spargris

Det gick bra hos doktorn igår, en glad gay-snubbe som var otroligt sympatisk för att vara läkare tog hand om mig, han bjöd t.o.m på kakor och te. Blodstoppande, antibiotika, nässpray, järn (smakar "slicka lyktstolpe",  något som jag och alla grannungar ägnade sig åt om vintrarna, tills någon fastnade på riktigt och fick dricka soppa i flera veckor) och omega borde göra susen, snart är jag på tuff igen! Tills dess varvar jag med National Geographics ap-tv och sömn. 

Jag tänkte på en grej igår när jag stod i kassan på Sminkerian och skulle hämta ut medecinerna; i Sverige är det ju monopol på både alkohol och läkemedel. Vilka pengar den Svenska Staten måste göra! Helt absurt. Det här med alkoholen kan jag inte förstå; det är bara Sverige, Norge, Finland, Island, Cuba och Nordkorea som har statlig alkoholförsääljning. Tror iofs att alla svenskar med bil och hjärna tar sig till Tyskland när det är dags för julfest eller kräftskiva.
 Apropå svenskt firande; har ni sett den tyska reklamfilmen för IKEA som stoppades i Tyskland när svenska IKEA-ledningen fick nys om den? Vad var det som var så farligt? Jo, svensk midsommar skildras med dansande svenskar i folkdräkt drickandes hembränt direkt ur dunken, ätandes rå fisk. Precis som det är alltså. Briljant och klockren video, se den: 
http://www.youtube.com/watch?v=0PNeGXGd2FI
Tydligen så var det inte en passande bild som förmedlades om Svenskarna, fylla, slagsmål och Små Grodorna var visst för magstarkt? För svenskarna dricker ju inte, eller hur?

Jag kan bara inte fatta att Sveriges alkoholpolitik går under namnet Folkhälsa! Vilket bullshit!  Anser Staten att svenskarna är så omyndiga att de inte själva kan styra över och ta ansvar för sitt alkoholintag? Dricker vi mindre för att vi bara kan köpa sprit på ett ställe? Knarkar vi mindre för att det är förbjudet? Har vi ingen prostitution i Sverige för att det är förbjudet. Nej, nej, nej. Däremot bränner och smugglar vi sprit, köper droger på skumraskställen och besöker lägenhetsbordeller som "inte finns". Efersom Det Är Förbjudet. Eftersom vi har lite kreativitet i behåll och hittar andra vägar.
Ta skitprodukten chips som exempel. Chips fyller ingen funktion förutom att det är gott. Tomma kalorier som orsakar fetma och åderförkalkning. Farligt, ska vi därför förbjuda chips? Tror du att folk skulle äta mindre chips om ett förbud fastslogs? Snarare skulle njutningen bli desto större när man väl kommit över en påse åtråvärda, feta chips. 

För 6 månader sedan var jag i Stockholm och hamnade på Caféet. Beställde ett glas rosé och satte i halsen när bartendern vill ha 68 kronor av mig. - Ursäkta, men jag sa ETT glas rosé! Ja? svarade bartendern, det blir 68 kronor. Herregud! För ett litet jävla glas vin! Jag kan köpa 2 flaskor rosé här för samma pris, på krogen kostar ett glas vin 3 Euro, ca 28 kronor. Jag dricker inte fler glas vin här för att det är billigare, däremot behöver jag inte gå på gröt-diet i 3 veckor bara för att jag gått ut en kväll.

Sedan jag flyttade till Holland så har min alkoholkonsumtion MINSKAT trots att jag kan gå till mataffären och handla alkohol i princip när som helst. Det blir liksom inte lika intressant när valmöjligheten hela tiden finns. 

Jag minns när jag bodde i Sverige, det eviga  "Systembolagsdilemmat" varje fredag eftermiddag. Skynda skynda, innan köerna blir för långa, och se till att bunkra ordentligt för att vara på den säkra sidan. Nu förtiden har ju systemet lördagsöppet, så gällande hälsoaspekterna så är det ju ingen skillnad; alkohol kan köpas alla dagar i veckan utom på den Heliga Söndagen. Bara att det är en aktör som tjänar på det...

 






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback
RSS 2.0