< Till bloggens startsida

Fortfarande bananer i garderoben

Jag hälsade på pappa med familj igår kväll, något som jag aldrig gör om. Jag har inte varit hemma hos dem på 6 år och jag blev rejält påmind om varför. Pappas fru är en själsligt snål hagga som tar varje tilfälle hon kan till att klaga . Nu var det största problemet Deras Hem, en stor 4;a på Lidingö som inte är tillräckligt fiiin för ungarna eftersom alla kompisar bor i stora palats. Barnen skäms. Hon vill flytta, men med pappas låga lön så gååår det ju inte. Vidare fortsatte hon och kallade hemmet för ett råttbo som ingen skulle vilja sätta sin fot i. Jag tittade mig omkring och konstaterade att hon inte har sett ett riktigt råttbo. Pappas fru är pedant OCH snål.  Hon är en sådan som står och putsar dörrknopparna på köksluckorna så snart hon har tagit i dem. Är man fyra personer vid bordet så värmer hon exakt fyra fettsnåla kakor, och bilder på mig och min bror (som har en annan mamma) är fridlysta i deras hem som är tapetserad med mina halvsyskons nyllen. Pappa sitter mest och ser beklämd ut, tofflig och tyst. Min pappa är en Bohem och har verkligen hamnat på fel ställe.

Jag kom hem till mamma helt slut i huvudet och kände mig stolt över mig själv att jag insåg redan för 15 år sedan att deras inställning är så skev. Hon snörpte på munnen när jag berättade om mina 17 kvadrar och lutande golv, mumlade något om "ja allt är ju realtivt, men här på Lidingö är det ju lite andra krav". JAG VET! Jag växte upp på den här j-a skitön och bodde i en 3.a med en kärrig som ville ta betalt när kompisar kom på mellanmål, och som gömde bananer (eftersom det är en dyyyr frukt) i garderoben.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback
RSS 2.0