< Till bloggens startsida

Snön faller över amsedamse

Snön föll över Amsterdam i natt, vilket får mig att tänka på Metro-rubriken härom dan; "Ett snöfritt Amsterdam i år" syftat på att alla kokaindealare i stan ska in bakom lås och bom. Och många är dom. Man kan inte ens gå till affären utan att någon filur med kapushong står och väser "coke? coke? Good coke" Jag undrar om de har sina revir, eller om de bara vandrar runt och väser på måfå? 
I turistguiden står det att man absolut inte ska handla droger på gatan eftersom de ofta har blandat ut det med tvättmedel eller bakpulver, kan tänka mig att det är många turister som blivit snuvade på det roliga. 

Pratade för ett par månader sedan med en mer insatt person, han hävdar bestämt att det är topparna i de här landet som styr smugglingen, har till och med hört att drottningen skulle vara inblandad. Går väl att spekulera i, men jag är övertygad om att drogsmugglingen bidrar till ekonomin i det här landet.. 

Amsterdam är ingen snäll stad, väldigt gulligsnuttigt på utsidan, men hela stan är ett enda stort kriminellt högkvarter. Vet inte hur många bekanstskaper jag gjort som visat sig vara inblandade i både det ena och andra. Som när jag började umgås med Arubakillarna. De verkade så avspända, chilliga och sköna på alla sätt. efter ett tag så visade det sig att alla hade fuffens för sig, och mindre kul blev det när en av dem blev besatt av mig. Han stod och bankade på min dörr mitt i natten, kolad, full och absolut inte vid sina sinnes fulla bruk. Han kunde ringa och säga "I can see you now", för att sedan lägga på. Han började till och med parkera en sopbil utanför mitt jobb varje morgon. Kan ni tänka er; han började till och med köra sopor bara för att kunna stalka mig!
Min arbetskollega råkar ha en kusin som är städansvarig på vår gata, så killen blev förflyttad/sparkad. Nu har jag inte sett till honom på ett tag, en  "snöfri jul" kanske var effektivt i år?

I vilket fall som helst; allt handlar om vilka människor man väljer att ha omkring sig. Jag vet inte varför jag attraheras av människor som antingen är lite småknäppa eller halvkriminella, gärna både och. Jag får nog switcha om radarn... 
Stan är ju full av expats, vilket  bidrar till att det är så lätt att träffa nytt folk, alla med olika historier om varför de hamnade i Amsterdam.
Jag älskar Amsterdam. Det är en helt galen stad med ännu galnare invånare. 

Vad händer i dag då? Jo det blir IKEA med Konstnärskevin. Till och med en fattig anti-materialistisk bögkonstnär behöver Ballerinakex i bland. 

Ekonomi!!! Lönen kom igår! Jag kan spendera igen, och livet käns med ens inte lika grådaskigt. Men den här månaden så måste jag försöka på riktigt, inte spendera allt på en gång... well, den som lever få se..



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback
RSS 2.0