< Till bloggens startsida

Låt oss hetsäta i grupp- det är ju jul

Juldagen= Sveriges tråkigaste dag. Ingenting händer, allt är stängt och det ända nöjet som finns är att ligga på soffan och svälla upp. Att fira jul i Sverige är som att vara medlem i en ät-sekt. Alla tappar kollektivt hämningarna och tar igen hela årets bantningar på en dag. Vi sitter och hetsäter i grupp och kallar det sammanhållning. Kanske bubblar det så mycket skit under ytan så att det är lika bra att proppa igen trutarna gå in i ett däst "what ever" tillstånd?
Varje år får man frågan "Och var ska du fira jul någonstan" vilket lika gärna skulle kunna heta "och vart ska du sitta och bli fet i år?". Det är något med julen som får mig att må illa, inte bara all späckig mat, utan också all skitnödighet som ramar in hela helgen. Och då menar jag inte att trafiken till toaletten är tätare (vilket den antagligen är) utan det här kravfyllda Hur Det Ska Vara. Jag har alltid flytt. Jobbat eller åkt iväg någonstans, tarmarna liksom vrider sig inuti mig av alla outtalade och uttalade krav.

Här nere på kontinenten så rullar allt på som vanligt: coffe shopparna öppna, högtrafik i Red Light, och fulla barer som spelar julschlagers. Fokus ligger på fest, inte mat. Min jul har än så länge varit en väldigt harmonisk och lugn historia. Utan krav och utan sura uppstötningar. Halleluja!


Fryst Ikeapaj hos Kevin (här på sniskan) var min julfrossa för i år

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback
RSS 2.0